Στο Ταμείο Αξιοποίησης μεταβιβάστηκε το 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ήτοι 2.130.434 μετοχές της ΔΕΚΟ, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.
Ουσιαστικά, ανοίγει ο δρόμος για την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για την εύρεση ιδιώτη επενδυτή για τον οργανισμό που το 2012, ύστερα από πολλά χρόνια ζημιών, πέρασε στην κερδοφορία.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, έως το τέλος του Ιουνίου το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων θα προχωρήσει στην κήρυξη του διαγωνισμού, με στόχο η διαδικασία να ολοκληρωθεί τέλη 2013 - αρχές 2014.
Καίτοι απαιτήθηκε να πραγματοποιηθούν οριζόντιες μειώσεις μισθών, να αυξηθούν τα εισιτήρια έως και 100% και να περικοπούν πολυάριθμα δρομολόγια, το εγχείρημα της εξυγίανσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ φαίνεται να πέτυχε.
Έτσι, το 2012 η εταιρεία εισήλθε σε οριακή κερδοφορία, με τα προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων αποτελέσματα (EBITDA) να εκτιμάται ότι ξεπέρασαν το 1 εκατ. ευρώ από αρνητικά EBITDA 26 εκατ. ευρώ το2011.
Την ίδια στιγμή, η ενεργοποίηση της συμφωνίας ΤΡΑΙΝΟΣΕ-Cosco-Hewlett Packard ενισχύει το επενδυτικό ενδιαφέρον, καθώς ύστερα από την ολοκλήρωση της εμπορευματικής γραμμής Ικόνιο-Θριάσιο Πεδίο αναμένεται να υπάρξουν νέες συμφωνίες με πολυεθνικούς ομίλους, όπως η Procter & Gamble, η Hyundai ή η Huawei.
Και η διεύρυνση του πελατολογίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπολογίζεται ότι θα αυξήσει τον κύκλο εργασιών, κατ’ επέκταση την κερδοφορία της.
Η επιδιωκόμενη ολοκλήρωση το 2015 της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Τιθορέας-Λιανοκλαδίου-Δομοκού, προϋπολογισμού 617 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι θα μειώσει το χρόνο διαδρομής της γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη σε 3,5 ώρες.
Ως αποτέλεσμα, με δεδομένη και την περαιτέρω αύξηση της τιμής της βενζίνης ή την διατήρησή της στα σημερινά επίπεδα, τουλάχιστον το συγκεκριμένο δρομολόγιο αναμένεται να συγκεντρώσει υψηλή ζήτηση, αποτελώντας σημαντική πηγή εσόδων για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ακίνητα-υποδομή
Πέραν της εταιρείας υπηρεσιών επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών στα περίπου 2.500 χιλιόμετρα σιδηροδρομικού δικτύου, η κυβέρνηση θα αναζητήσει επενδυτή για την νεοσυσταθείσα ελληνική εταιρεία συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού, Rosco.
Πρόκειται, όπως αναφέρουν στελέχη των σιδηροδρόμων, για την εταιρεία που διαθέτει τις υποδομές και ευρωπαϊκή διαπίστευση για την επισκευή φορταμαξών και τελεί υπό μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ.
Μία ακόμη προς ιδιωτικοποίηση θυγατρική του ΟΣΕ είναι η ΓΑΙΑΟΣΕ, που διαθέτει ακίνητη περιουσία εκτιμώμενης αξίας 1,5 δισ. ευρώ και διαχειρίζεται ακίνητα με σημαντικές προοπτικές αξιοποίησης, όπως το Θριάσιο Πεδίο, το μεγάλο οικόπεδο στην περιοχή Λεύκα του Πειραιά, το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη και σιδηροδρομικούς σταθμούς σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Βόλο.
Την ίδια στιγμή, είναι υπαρκτό το επιχειρηματικό ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και έχει εκφρασθεί από τον οργανισμό ρωσικών σιδηροδρόμων, την Trenitalia και τους Κινέζους που δραστηριοποιούνται, ήδη, μέσω της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.
Το εγχείρημα, πάντως, βρίσκεται αντιμέτωπο με αντιδράσεις των σιδηροδρομικών, οι οποίοι αντιδρούν με στάσεις εργασίας (σήμερα 20:00 έως 24:00 σε προαστιακό και ΟΣΕ).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου