21 Ιανουαρίου 2013

Με προτάσεις - μαμούθ κατεβαίνουν οι Ρώσοι για ΤΡΑΙΝΟΣΕ & ΔΕΠΑ - ΔΕΣΦΑ


Δυναμική εμφάνιση ετοιμάζει η Ρωσία με αφορμή την αποκρατικοποίηση των ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ δείχνοντας με σαφή τρόπο ότι θέλουν να καταστήσουν την Ελλάδα στρατηγικό τους εταίρο στην Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Έθνους της Κυριακής» το συνολικό ποσό που προσφέρουν οι Ρώσοι για τις δύο εταιρείες ανέρχεται στα 2,7 δισ. ευρώ, ένα ποσό ιδιαίτερα υψηλό, ενδεικτικό και των προθέσεων της Μόσχας.
Μπορεί οι γεωπολιτικές ισορροπίες και οι άστοχοι κυβερνητικοί χειρισμοί να έστειλαν στο «ψυγειό» τόσο τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης όσο και τον South Stream, ωστόσο η Ρωσία φαίνεται να αναθερμαίνει το ενδιαφέρον της για επενδύσεις στην Ελλάδα δίνοντας σαφές στίγμα των προθέσεών της για την περιοχή μας.

Το πρώτο δυναμικό «παρών» οι Ρώσοι το δίνουν μέσα από τον διαγωνισμό για τη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ Α.Ε.) και τον Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ Α.Ε.) υποβάλλοντας προσφορές δισεκατομμυρίων ευρώ. Ωστόσο φαίνεται πως υπάρχει ζωηρό ενδιαφέρον και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τη θυγατρική του ΟΣΕ, μέσω των Ρωσικών Σιδηροδρόμων.

Στη νέα σκακιέρα που στήνουν οι Ρώσοι στη νότια περιοχή της Ευρώπης θέλουν την Ελλάδα εταίρο, κάτι που αναμένεται να επιβεβαιωθεί και στην προγραμματισμένη επίσκεψη του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στη Μόσχα τον επόμενο μήνα, όπου και θα συναντηθεί με τον Βλαντίμιρ Πούτιν. 

Ταυτόχρονα η Gazprom φαίνεται ότι θα αναλάβει τις έρευνες για φυσικό αέριο στον β’ γύρο του διαγωνισμού για την κυπριακή ΑΟΖ κάτι που δείχνει την έντονη επιθυμία της Ρωσίας να εμπλακεί στους γεωπολιτικούς συσχετισμούς της Ανατολικής Μεσογείου, μιας περιοχής που συγκεντρώνει το παραδοσιακό ενδιαφέρον ήδη από την εποχή της Μεγάλης Αικατερίνης. 

Με δεδομένη την προσκόλληση στον υπό διαμόρφωση άξονα Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ η Ρωσία στέλνει σαφές μήνυμα ότι θέλει να παρακάμψει την Τουρκία ενώ «κλείνει το μάτι» και στην Συρία στην οποία διατηρεί και τη μόνη ναυτική βάση από την εποχή της Σοβιετικής Ένωσης.

Σε ότι αφορά τις αποκρατικοποιήσεις των ΔΕΠΑ - ΔΕΣΦΑ, το Έθνος επικαλείται έγκυρες πηγές σύμφωνα με τις οποίες οι δύο ρωσικοί όμιλοι υπέβαλαν μη δεσμευτικές προσφορές, κατά τη διάρκεια της πρώτης φάσης του διαγωνισμού, συνολικού ύψους 2,7 δισ. ευρώ.

Για την ακρίβεια, ο ενεργειακός γίγαντας Gazprom προσέφερε 900 εκατ. ευρώ για τη ΔΕΠΑ, ενώ η Negusneft του ομίλου Sintez δίνει 1,8 δισ. ευρώ και για τη ΔΕΠΑ και για τον ΔΕΣΦΑ. 

Χαρακτηριστικό του ενδιαφέροντος της Ρωσίας είναι ότι οι μη δεσμευτικές προσφορές των δύο επιχειρήσεων απέχουν παρασάγγας από τις αντίστοιχες των υπόλοιπων ανταγωνιστών τους οι οποίοι πέρασαν στην επόμενη (τελική) φάση του διαγωνισμού που κάνει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Ελληνικού Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).

Έτσι, σύμφωνα πάντα με τις πληροφορίες της εφημερίδας, η κοινοπραξία των ομίλων Βαρδινογιάννη και Μυτιληναίου πρότεινε 540 εκατ. ευρώ για τη ΔΕΠΑ, η Socar (κρατική επιχείρηση αερίου του Αζερμπαϊτζάν) πρότεινε 460 εκατ. ευρώ για τον ΔΕΣΦΑ και η «συμμαχία» του τσεχικού fund PPF και της ελληνικής εταιρείας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προσέφερε 400 εκατ. ευρώ για τον ΔΕΣΦΑ.

Ταυτόχρονα,  η Gazprom, που αποτελεί και τον μοναδικό προμηθευτή φυσικού αερίου της χώρας μέσα από τον υφιστάμενο ελληνοβουλγαρικό αγωγό βλέπει θετικά το αίτημα της ΔΕΠΑ για «καλύτερη τιμολογιακή πολιτική λόγω της οικονομικής ύφεσης».

Σημειώνεται ότι η Gazprom έχει σύμβαση με τη ΔΕΠΑ για την προμήθεια αερίου μέχρι το 2016 και option, δικαίωμα επέκτασης, για άλλα εννέα χρόνια. 

Αν ο ρωσικός κολοσσός τελικά προχωρήσει σε μείωση των τιμών, τότε αυτόματα αυτές θα μετακυλιστούν στη βιομηχανία, στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, καθώς και στα νοικοκυριά, που μέσω των τριών κατά 51% θυγατρικών της ΔΕΠΑ Εταιρειών Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας εφοδιάζονται με και καταναλώνουν φυσικό αέριο.

Βεβαίως αυτές οι κινήσεις έχουν θορυβήσει έντονα τόσο τις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και την Ευρώπη, οι οποίες φοβούνται είσοδο της Ρωσίας στα γεωπολιτικά πράγματα της περιοχής μέσω Ελλάδας.

«Η Ελλάδα πρέπει να συμμορφωθεί με τη δική της εθνική νομοθεσία και πρέπει να συμμορφωθεί και με τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αυτό που συμβουλεύουμε όλες τις χώρες είναι να έχουν διαφορετικές πηγές εφοδιασμού για τις εθνικές ενεργειακές τους ανάγκες, έτσι ώστε να μη βρεθούν υπό ομηρεία» είχε πει προ ημερών χαρακτηριστικά η εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ Βικτόρια Νούλαντ.

Ανάλογα δημοσιεύματα ακολούθησαν και από το γνωστό ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, το οποίο έκανε λόγο για ανησυχία των Βρυξελλών μήπως η ρωσική Gazprom καταλήξει να εξαγοράσει τη ΔΕΠΑ αποκτώντας δεσπόζουσα θέση σε χώρα-μέλος της ΕΕ, την ίδια στιγμή που ο ρωσικός όμιλος είναι ο στόχος μεγάλης έρευνας της ΕΕ για τον ανταγωνισμό. 

Κάποιοι μάλιστα σχολιάζουν πως ίσως για τον λόγο αυτόν αποχώρησαν από τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού οι ευρωπαϊκές ENI (Ιταλία) και EdF (Γαλλία).

Ωστόσο το μεγάλο αγκάθι παραμένει η κακή κατάσταση στην αγορά ενέργειας και τα συσσωρευμένα χρέη που ξεπερνούν το 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ, ενώ οι οφειλές προς τη ΔΕΠΑ από πελάτες της υπολογίζονται γύρω στα 500 εκατ. ευρώ.

Βέβαια, το πρόβλημα έχει προκληθεί από τα χρέη που έχει ο Λειτουργός Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΑΓΗΕ) προς τους παραγωγούς ρεύματος. 

Πρόκειται για ένα ντόμινο οφειλών που ξεκινούν από τους απλήρωτους λογαριασμούς ρεύματος ύψους 1,2 δισ. ευρώ νοικοκυριών και επιχειρήσεων προς τη ΔΕΗ.

Την ερχόμενη εβδομάδα, ίσως και την Τετάρτη 23 του μηνός, οι πέντε «μνηστήρες» θα κληθούν από το ΤΑΙΠΕΔ να παραλάβουν τα τέσσερα τεύχη δημοπράτησης προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για την υποβολή των δεσμευτικών τους προσφορών.

Επιπλέον οι εταιρείες θα έχουν πρόσβαση σε εικονική αίθουσα τεκμηρίωσης (virtual data room) που θα δημιουργηθεί στον όμιλο ΔΕΠΑ για να κάνουν ενδελεχείς ελέγχους, θα αποκτήσουν εκθέσεις ελέγχου (vendor due diligence reports) αλλά και σχέδια σύμβασης πώλησης μετόχων. 

Η κυβέρνηση έχει διαμηνύσει πως θέλει η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ να έχει τελειώσει μέχρι τις 31 Μαρτίου.

Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός αφορά στην απόκτηση του ομίλου ΔΕΠΑ είτε άνευ είτε κατόπιν ιδιοκτησιακού διαχωρισμού (ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ). 

Ειδικότερα στην περίπτωση άνευ ιδιοκτησιακού διαχωρισμού πωλείται το 100% του ομίλου ΔΕΠΑ, με το Δημόσιο όμως να διατηρεί το 34% της θυγατρικής της ΔΕΠΑ, δηλαδή του ΔΕΣΦΑ.

Σε ότι αφορά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει οι κρατικοί ρωσικοί σιδηρόδρομοι (RZD), με τη Μόσχα όμως να ζητά εξαγορά του οργανισμού με διακρατική συμφωνία και όχι με διαγωνισμό. 

Οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στις δύο πλευρές βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, εξετάζοντας όλες τις νομικές παραμέτρους για την επίτευξη μιας τέτοιας συμφωνίας.

Στο πλαίσιο αυτό μόνο τυχαία δεν ήταν η άφιξη στην Αθήνα του πρώην κοσμοναύτη Ολεγκ Ατκοφ, σημερινού αντιπροέδρου των ρωσικών σιδηροδρόμων τον περασμένο Δεκέμβριο.

Το ενδιαφέρον για τον ελληνικό οργανισμό εκδηλώθηκε για πρώτη φορά την άνοιξη του 2012, ωστόσο, το γεγονός που μοιάζει να συνέβαλε στην αναθέρμανση του ενδιαφέροντος εκ μέρους των Ρώσων είναι η συμφωνία της αμερικανικής Hewlett Packard με την κινεζική Cosco, που περιλαμβάνει τη διακίνηση των προϊόντων της HP από το λιμάνι του Πειραιά με τρένα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Παράλληλα με την πρόταση εξαγοράς του ΟΣΕ, το ενδιαφέρον των Ρώσων εστιάζεται και στην εμπορική εκμετάλλευση ενός λιμανιού με σιδηροδρομική σύνδεση, όπως ο ΟΛΘ, καθώς το δίκτυο εκτείνεται μέχρι την ανατολική Ευρώπη δίνοντας πρόσβαση στο Αιγαίο, και δημιουργώντας παράλληλα ένα δίκτυο που θα ενώνει τον Ειρηνικό και την Ασία με την Ευρώπη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου