29 Αυγούστου 2014

Πάρκο ΟΣΕ: Μια βόλτα που πληγώνει (φωτογραφίες)


Από τη σελίδα: ΘΑΡΡΟΣ Νews.gr


Το Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων Καλαμάτας είναι το μοναδικό στο είδος του υπαίθριο μουσείο στην Ελλάδα, και είναι γνωστό σε όλους τους φίλους του σιδηροδρόμου ανά τον κόσμο.

Ιδρύθηκε το Σεπτέμβριο του 1986, αλλά λόγω του καταστρεπτικού σεισμού που έπληξε την Καλαμάτα το ίδιο διάστημα, ολοκληρώθηκε το 1990.

Ο χώρος που επιλέχθηκε για να δημιουργηθεί το ανοιχτό αυτό μουσείο – εκθετήριο ήταν ο παλαιός σταθμός «Καλαμάτα - Λιμήν», καθώς και η γειτονική έκταση του ΟΣΕ, που την εποχή του ατμού ήταν χώρος με καρβουναποθήκες.

Το Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων Καλαμάτας καταλαμβάνει έκταση 54 στρεμμάτων σε ένα από τα πιο κεντρικά σημεία της πόλης.

Τα 24,6 στρ. παραχωρήθηκαν από τον ΟΣΕ, τα οποία και περιλάμβαναν το διώροφο κτήριο του παλιού σταθμού «Καλαμάτα - Λιμήν», καθώς και έναν υδατόπυργο. 
Επίσης, 28 στρέμματα παραχωρήθηκαν από το Δήμο Καλαμάτας και 1,4 στρ. από την Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος.

Στα εκθέματα του Μουσείου περιλαμβάνονται ο σταθμός και η περιοχή του, με διώροφο οικίσκο σταθμαρχείου, τέσσερις πλατφόρμες επιβίβασης με περίπτερο εισόδου, o υδατόπυργος, τρεις κρουνοί ατμαμαξών και τιμονιέρες, μεταλλική πεζογέφυρα μήκους 28 μ., κατά τον άξονα του σταθμαρχείου, καθώς και μικροστοιχεία οργάνωσης του σιδηροδρομικού τοπίου (κλειδιά αλλαγής, φανοί, στάνζες).

Εκτίθενται επτά ατμάμαξες και μία ντηζελάμαξα, ένας χειροκίνητος γερανός (1890), δύο δραιζίνες (ποδήλατη και χειροκίνητη), τρία επιβατηγά οχήματα α΄ θέσης, πέντε α΄-β΄ θέσεις (1885), οκτώ φορτηγά οχήματα διαφόρων τύπων (1885-1947).

Όλο το τροχαίο υλικό προέρχεται από τον ΟΣΕ (από το δίκτυο της Πελοποννήσου και της Θεσσαλίας), εκτός από το συρμό του ΗΣΑΠ, και έχει παραχωρηθεί στο Δήμο Καλαμάτας με χρησιδάνειο.

Βρίσκεται σε απόσταση 5 λεπτών από την κεντρική πλατεία της Καλαμάτας, ακολουθώντας την οδό Αριστομένους με κατεύθυνση προς το λιμάνι.

Το Πάρκο οριοθετείται από την οδό Μακεδονίας μέχρι την οδό Κρήτης κοντά στο λιμάνι και από τις δύο κάθετες οδούς, Αριστομένους και Ψαρών.

Πέραν των σιδηροδρομικών εκθεμάτων, διαθέτει γήπεδο μπάσκετ και βόλεϊ, αλλά και άλλες εγκαταστάσεις για την ψυχαγωγία των παιδιών.

Επίσης, στεγάζονται και διάφοροι σύλλογοι, όπως ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας (ΣΦΣΜ), είτε στα σιδηροδρομικά οχήματα του Πάρκου είτε στα κτήρια αυτού.

Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι το βασικό κτήριο του Πάρκου είναι ο ανακαινισμένος σταθμός «Καλαμάτα - Λιμήν». Σήμερα λειτουργεί ως αναψυκτήριο στο ισόγειο, με την έδρα του ΣΦΣΜ στον όροφο, ενώ έχει παραχωρηθεί για χρήση από τη Λέσχη Σιδηροδρομικών και τον ΟΣΕ…

Όταν κάποιος διαβάζει το παραπάνω κείμενο στην ιστοσελίδα του ΟΣΕ, σίγουρα εντυπωσιάζεται και περιμένει να δει ένα ζωντανό μουσείο στο κέντρο της Καλαμάτας. Όμως, η πραγματικότητα διαφέρει και το διαπιστώνει ο καθένας μόλις βρεθεί στο Πάρκο.

Θα μπορούσε να αποτελεί έναν παράδεισο ιστορίας και πρασίνου, και να προσελκύει φίλους του τρένου. Αντί όλων αυτών, όμως, αποτελεί ένα Πάρκο αφημένο στην τύχη του, βρώμικο, που δύσκολα κάποιος το διασχίζει βράδυ, που ο Δήμος θεώρησε ότι με κάμερες θα μειώσει τις φθορές και που, αν ήταν στο εξωτερικό, θα αποτελούσε το στολίδι της πόλης.

Η βόλτα στο Πάρκο για ακόμα μια φορά με πλήγωσε. Πρέπει να δοθεί μια λύση. Το ότι δεν υπάρχουν υπάλληλοι για το πράσινο το ξέρουμε, αλλά δεν είναι δικαιολογία αυτή. 
Γιατί δεν πέρασε ο ποδηλατόδρομος και το περίφημο πεζοδρόμιο των τουριστών μέσα από αυτό; 
Ο χώρος έχει ανάγκη από ζωή, ας το καταλάβουν οι υπεύθυνοι και ας κάνουν κάτι πριν διαλυθούν όλα…

Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου