8 Μαΐου 2013

ΕΤΗΣΙΑ ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ (IRG-Rail)




Η Ένωση Ανεξάρτητων Ρυθμιστικών Αρχών Σιδηροδρόμων IRG-Rail που ιδρύθηκε στις 9 ΙΟΥΝΙΟΥ 2011 δημοσίευσε την Ετήσια Έκθεσή της για το χρονικό διάστημα 2011 - 2012 που συνέταξε τον ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟ του 2013.


Σε αυτή την έκθεση εμφανίζεται το "σιδηροδρομικό τοπίο" της Ευρώπης όπου κυριαρχούν οι κρατικές εταιρίες που διεξάγουν το μεταφορικό έργο (επιβατικό και εμπορευματικό) και λίγες ιδιωτικές που δραστηριοποιούνται στη σιδηροδρομική αγορά.



Ακόμη και στην εμπορευματική σιδηροδρομική αγορά, που θεωρητικά παρουσιάζει επενδυτικό ενδιαφέρον, οι επιχειρήσεις με αμιγώς δημόσιο χαρακτήρα είναι αυτές που διατηρούν την εντονότερη παρουσία μέσα σε ένα, κατά τα λοιπά, απελευθερωμένο πλέον περιβάλλον.

Η έκθεση παρακολούθησης της σιδηροδρομικής αγοράς στην Ευρώπη, συντάχθηκε από την Ένωση Ανεξάρτητων Ρυθμιστικών Αρχών Σιδηροδρόμων (IRG-Rail) για το 2011, και εξετάζει την σχέση δημόσιων και ιδιωτών παρόχων αλλά και το σύνολο των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε 18 ευρωπαϊκές χώρες.


Το μερίδιο αγοράς σε 13 χώρες των κρατικών (incumbent) επιβατικών σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και των μη κρατικών (competitors) αλλά και των παρόχων σιδηροδρομικού έργου - σύμφωνα με την έκθεση - διαμορφώνεται ως εξής:
  • Γερμανία: Το δημόσιο διατηρεί το 90% των επιχειρήσεων και δραστηριοποιούνται 315 σιδηροδρομικές επιχειρήσεις
  • Αγγλία:  Στην συνολική σιδηροδρομική αγορά το μερίδιο του ιδιώτη ανέρχεται στο 100% και δραστηριοποιούνται 35 σιδηροδρομικές επιχειρήσεις
  • Γαλλία: Το μερίδιο του ιδιώτη είναι μόλις 3% έναντι 97% και δραστηριοποιούνται 17 σιδηροδρομικές επιχειρήσεις
  • Αυστρία: Το 94% των παρόχων σιδηροδρομικού έργου είναι κρατικές επιχειρήσεις και δραστηριοποιούνται 27 σιδηροδρομικές επιχειρήσεις (στις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές)
  • Ουγγαρία: Οι κρατικές επιχειρήσεις ανέρχονται στο 98% και δραστηριοποιούνται 19 σιδηροδρομικές επιχειρήσεις
  • Ολλανδία:  Δραστηριοποιούνται 25 σιδηροδρομικές επιχειρήσεις
  • Πολωνία: Δραστηριοποιούνται 67 σιδηροδρομικές επιχειρήσεις
  • Σλοβακία: Δραστηριοποιούνται 39 σιδηροδρομικές επιχειρήσεις
  • Σουηδία: Δραστηριοποιούνται 26 σιδηροδρομικές επιχειρήσεις  
  • Πολωνία: Η αγορά είναι απόλυτα μοιρασμένη καθώς η σχέση κρατικών και ιδιωτικών σιδηροδρομικών επιχειρήσεων διαμορφώνεται στο 50%-50%.
  • Λετονία: Οι κρατικές επιχειρήσεις ανέρχονται στο 89% 
  • Νορβηγία: Οι κρατικές επιχειρήσεις ανέρχονται στο 89%
  • Ελλάδα: Υπάρχει μόνο μία εταιρία που δραστηριοποιείται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Αντίστοιχη εικόνα με αυτήν της Ελλάδας, όπου δραστηριοποιούνται μόνο κρατικές επιχειρήσεις, παρουσιάζουν η Κροατία, η Φινλανδία, η Π.Γ.Δ.Μ. και η Σλοβενία

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης παρακολούθησης της σιδηροδρομικής αγοράς στην Ευρώπη, που καταδεικνύουν ότι ο στόχος της Ελληνικής κυβέρνησης για αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και είσοδο νέων, ιδιωτών στην ελληνική αγορά με τη μορφή παρόχου σιδηροδρομικού έργου, κρίνεται ιδιαίτερα φιλόδοξος. 

Είναι χαρακτηριστικό ότι χώρες με αρτιότερο δίκτυο από το ελληνικό, σιδηροδρομικές υποδομές υψηλότερου επιπέδου από αυτές του Ο.Σ.Ε. δεν έχουν καταφέρει να προσελκύσουν σημαντικό ενδιαφέρον από ιδιώτες επενδυτές.

ΕΛΛΑΔΑ

Την αποκλειστική εκτέλεση σιδηροδρομικού έργου στην Ελλάδα διατηρεί αυτή τη στιγμή η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, παρά το γεγονός ότι η απελευθερωμένη πλέον αγορά επιτρέπει σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο, να «μπει σε τροχιά».

Το επιβατικό σιδηροδρομικό έργο στην Ελλάδα χαρακτηρίζεται από σημαντικές αυξομειώσεις την τελευταία πενταετία (2007-2011), γεγονός το οποίο οφείλεται και στις περικοπές στο ενεργό σιδηροδρομικό δίκτυο, στο πλαίσιο του σχεδίου αναδιάρθρωσης της εταιρείας. 

Είναι ενδεικτικό ότι το 2007, μετακινήθηκαν 10 εκατ. επιβάτες, οι οποίοι την επόμενη χρονιά μειώθηκαν στα 8,4 εκατ., ενώ ένα χρόνο αργότερα, το 2009, η επιβατική κίνηση εκτινάχθηκε στα 15,4 εκατ.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης πεπραγμένων της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) για το 2012, πραγματοποιεί πάνω από 300 δρομολόγια την ημέρα, μεταφέροντας 13 εκατ. επιβάτες και περίπου 2,7 εκατ. τόνους εμπορευμάτων σε ετήσια βάση.

Το 2010 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετέφερε 15 εκατ. επιβάτες ενώ το 2011 καταγράφεται σημαντική μείωση επιβατών, ο αριθμός των οποίων ανέρχεται σε 13, 3 εκατ. 

Αντίστοιχη πορεία παρουσιάζουν και τα έσοδα από μεταφορά επιβατών, με το 2010 να είναι η καλύτερη χρονιά από πλευράς εσόδων με 78 εκατ. ευρώ, τα οποία μειώθηκαν το ο 2011 στα 62 εκατ. ευρώ.

Πτωτικά κινούνται την ίδια 5ετία, οι εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές, καθώς τόσο ο ΟΣΕ όσο και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αργότερα, δεν κατόρθωσαν να καρπωθούν σημαντικό μερίδιο των διακινούμενων φορτίων. 

Το οικονομικό περιβάλλον με την σημαντική αύξηση του κόστους καυσίμου και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των οδικών εμπορευματικών μεταφορών θα έπρεπε να έχουν μετατοπίσει μέρος του διακινούμενου φορτίου προς το τραίνο, γεγονός το οποίο δεν κατέστη εφικτό.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΡΑΣ από τη μεταφορά 4,9 εκατ. τόνων εμπορευμάτων το 2007 (που αντιστοιχούσαν σε έσοδα 28 εκατ. ευρώ), το εμπορευματικό έργο της εταιρείας διαμορφώθηκε σε μόλις 2,6 εκατ. τόνους και έσοδα 22 εκατ. ευρώ το 2011.

Από τα σημαντικότερα προβλήματα που επηρέασαν και εξακολουθούν να επηρεάζουν την εξέλιξη του εμπορευματικού μεταφορικού έργου, πέραν της οικονομικής συγκυρίας, είναι όπως σχολιάζουν στελέχη της εταιρείας, οι αποκοπές γραμμής λόγω των συνεχιζόμενων έργων εκσυγχρονισμού της υποδομής, η έλλειψη επαρκούς αριθμού διαδρόμων μεταφοράς εμπορευμάτων και μονάδων ορισμένων κατηγοριών τροχαίου υλικού, αλλά και οι ελλείψεις ανθρώπινου δυναμικού.


Πηγές: http://www.irg-rail.eu
           http://www.skai.gr
           http://www.ypodomes.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου