18 Οκτωβρίου 2014

Σταθμοί-φαντάσματα στον σιδηρόδρομο της Πελοποννήσου



Οι παλιοί σιδηροδρομικοί σταθμοί ρημάζουν δημιουργώντας μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις σημαντικά προβλήματα στους κατοίκους κοντινών πόλεων και χωριών, αφού σ΄αυτούς συχνά βρίσκουν καταφύγιο τοξικομανείς, μετανάστες και άστεγοι.
Τζάμια σπασμένα αλλά και σιδηροδρομικά κτίρια κατεστραμμένα από φωτιές που σε αρκετές περιπτώσεις ξεκινούν από την προσπάθεια όσων βρίσκουν σ΄ αυτούς καταφύγιο να ζεσταθούν καίγοντας ακόμα και ξύλινες μεσοτοιχίες και πατώματα!
Για το θέμα έχει ευαισθητοποιηθεί το ελληνικό τμήμα της Διεθνούς Επιτροπής για τη Διατήρηση της Βιομηχανικής Κληρονομιάς, που έχει ήδη στείλει υπόμνημα σε όλους τους αρμόδιους φορείς για τη διάσωση τόσο του δικτύου όσο και του σημαντικού αρχειακού υλικού (σχέδια, έγγραφα και τεχνικά αρχεία), το οποίο εξακολουθεί να βρίσκεται ακόμα σε πολλούς σταθμούς.
Συνολικά 79 σταθμοί και στάσεις του δικτύου έχουν χαρακτηριστεί μνημεία. Ωστόσο, ο χαρακτηρισμός και μόνο δεν μπορεί να τους γλιτώσει από τη φθορά του χρόνου, την εγκατάλειψη και τους βανδαλισμούς. Παράλληλα, η Επιτροπή κάνει προσπάθειες ώστε η εσωτερική γραμμή Κορίνθου-Μύλων-Καλαμάτας να κηρυχθεί μνημείο.
Το μετρικό δίκτυο της Πελοποννήσου κατασκευάστηκε τον 19ο αιώνα. Κάλυπτε 750 χιλιόμετρα και περιελάμβανε 153 σιδηροδρομικούς σταθμούς και στάσεις αλλά και κτίρια αποθήκευσης εμπορευμάτων μαζί με λιθόκτιστες μεταλλικές γέφυρες, τούνελ και άλλα έργα:
«Είναι χαρακτηριστικοί σταθμοί του 19ου αιώνα, που σε άλλες περιπτώσεις ακολουθούν το νεοκλασικό ιδίωμα της εποχής και άλλοτε μορφές που έφεραν οι ξένοι μηχανικοί που τους σχεδίασαν, προσαρμοσμένες όμως στα χαρακτηριστικά της ελληνικής επαρχίας» λέει στο «Εθνος» ο αρχαιολόγος Απόλλων Κύρκος, ο οποίος έχει κάνει διατριβή για το σιδηροδρομικό δίκτυο της περιοχής:
«Οι σταθμοί γκρεμίζονται σιγά σιγά. Πολλοί μάλιστα έχουν ήδη καεί όπως αυτοί της Μεγαλόπολης, του Αιγίου, του Λεονταρίου. Η αξιοποίηση για πολιτιστικές χρήσεις αποτελεί μια λύση σε ορισμένες περιπτώσεις. Ωστόσο, τα σιδηροδρομικά κτίρια έχουν ένα σαφή προσανατολισμό χρήσης. Το πιο σωστό θα ήταν το δίκτυο που κάποτε έκλεισε σε μια νύχτα να επαναλειτουργήσει» λέει.
Επισημαίνει μάλιστα ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η έλλειψη προσωπικού για τη φύλαξη του δικτύου: «Στο τμήμα Κόρινθος, Αργος, Ναύπλιο, Καλαμάτα υπάρχει μόνο ένας εργαζόμενος στην Τρίπολη. Αν δεν κινηθούμε τώρα, σε λίγα χρόνια δεν θα βρούμε τίποτα» καταλήγει ο κ. Κύρκος.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της εικόνας εγκατάλειψης αποτελεί ο σταθμός του Αργους, στον οποίο είχαν καταφύγει μετανάστες και τοξικομανείς. Το κτίριο έχει παραβιαστεί, οι πόρτες και τα τζάμια είναι σπασμένα, ενώ παντού υπάρχουν σκουπίδια και σκορπισμένα έγγραφα. Υστερα από τις καταγγελίες του δήμου, ο ΟΣΕ δεσμεύτηκε για την αποκατάσταση και την επαναλειτουργία του, το οποίο αποτελεί πάγιο αίτημα και της τοπικής αρχής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου